مردم از دیدن سریال یوسف خسته نمیشوند
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۸۳۵۷۴
سریال «یوسف پیامبر» یکی ازموفق ترین مجموعه نمایشی ایرانی در سطح بینالمللی است. این سریال به کارگردانی مرحوم فرجالله سلحشور علاوه بر ایران در ۶۰کشور دنیا به نمایش درآمده و با استقبال مخاطبان مواجه شده است. ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، سریال «یوسف پیامبر» یکی ازموفق ترین مجموعه نمایشی ایرانی در سطح بینالمللی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شما بهعنوان یک بازیگر تجربه بسیاری در آثار مذهبی و تاریخی داشتهاید. نقشآفرینی در سریال «یوسف پیامبر» در قالب شخصیت حضرت یعقوب چه جایگاه و اهمیتی برای خودتان دارد؟
به هر حال همه ما ریشههای مذهبی داریم و حضرت یعقوب هم از جمله شخصیتهایی است که در قرآن به ایشان اشارات زیادی شده. بازی در نقش حضرت یعقوب حتی بر زندگی شخصی و رفتارهای فردی خودم هم تأثیر گذاشته و باعث شده که صبرم در زندگی زیاد شود.
اصولاً بازی در نقشهای تاریخی و مذهبی چه چالشها و جذابیتهایی برای بازیگر دارد؟
تاریخ، مانند آیینهای است از گذشته که خودمان را در آن میبینیم. با تاریخ است که میتوان فهمید گذشتگان چه کردهاند و چه نکردهاند و ما چطور میتوانیم زندگی کنیم که توفیقات آنها را تکرار کنیم و از اشتباهاتشان عبرت بگیریم. خودم به شخصه تاریخ را خیلی دوست دارم، چراکه برای انسان یک درس است. کتاب تاریخی هم زیاد مطالعه میکنم. متاسفانه مردم کمتر به گذشته خود فکر میکنند و ساخت سریالهای تاریخی، تلنگری است تا بیشتر به تاریخ توجه داشته باشیم. بازی در نقشهای تاریخی، فرصتی است برای سیر کردن در گذشتهها. گویا که با آن آدمها زندگی میکنیم و همین، برای یک بازیگر جذابیت دارد.
چه مدت درگیر بازی در سریال یوسف پیامبر بودید؟
تقریباً نزدیک به سه سال.
تجربه کار کردن با مرحوم فرجالله سلحشور برای شما چطور بود؟
یکی از بهترین نویسندگان، کارگردانان و تهیهکنندگانی که من تجربه همکاری با او را داشتم مرحوم سلحشور بود. مرد بزرگواری بود که نظیرش را در بین کارگردانان ایرانی ندیدهام. شخصیت خاصی داشت. این فقط نظر من نیست، بلکه با هریک از دوستان که با آن مرحوم همکاری داشتهاند هم صحبت کنید همین نظر را دارند. هیچوقت نمیگفت من کارگردانم و ادعایی نداشت. دست به خیر هم بود. دیناری که از این بزرگوار بهعنوان دستمزد میگرفتیم حیف و میل نمیشد.
بازی در چنین پروژههای سنگینی باید خیلی سخت باشد. چه چیزی باعث میشود که چنین سختیهایی را تحمل کنید؟
برای من بهعنوان بازیگر، اگر قصه گیرا، گروه منسجم و کارگردان متبحر و متعهد باشد یک کار اگر 10سال هم طول بکشد اذیت نمیشوم و تحمل میکنم. خودم اصلاً متوجه نشدم که سه سال «یوسف پیامبر» چگونه گذشت.
خودتان قبل از بازی در این سریال، چقدر شناخت و اطلاع تاریخی از شخصیت یعقوب داشتید؟
اطلاع چندانی نداشتم. هر چه گرفتم از متن بود و راهنماییهای آقای سلحشور. قصه یعقوب در 6تا 7صفحه قرآن وجود دارد. با این حال، مرحوم سلحشور از کتب و منابع مختلفی استفاده کرده بود و توضیحاتشان از پیشینه و مختصات یک نقش برای بازیگر کافی به نظر میرسید.
خاطره جالبی از بازی در این سریال دارید؟
این سریال همهاش خاطره است. مرحوم سلحشور دوست داشت ورود حضرت یعقوب به مصر پس از 7سال خشکسالی و قحطی با یک بارندگی همراه باشد. به نوعی، به یمن قدوم یعقوب و تجدید دیدارش با یوسف، بارش باران آغاز شود. مرحوم احدی، فیلمبردار سریال معتقد بود که بارش باران باعث بهوجود آمدن مشکلاتی میشود و به همین خاطر از مرحوم سلحشور خواست که از خیر باران بگذرد. مرحوم سلحشور گفت اگر من هم بگذرم، خدا نخواهد گذشت. بالاخره آقای سلحشور راضی شد که این سکانس را بدون باران بگیرند. زمان تصویربرداری هم تابستان بود و احتمال بارش باران تقریباً وجود نداشت. زمانی که به لوکیشن مصر رسیدیم ناگهان آسمان تیره شد اما باران نیامد.
به نظرتان چرا سریال یوسف پیامبر تا این حد نه تنها در ایران که در کشورهای دیگر با استقبال مواجه شد؟
قصه یوسف و زلیخا یکی از بهترین قصههای قرآنی است. به نظرم، این استقبال از دست ما خارج بوده است. تا جایی که یادم هست همزمان با تلویزیون خودمان 40کشور دیگر هم سریال را نمایش میدادند. خیلی از کشورها از ما برای سفر دعوت کردند. سریال، قصه گیرایی داشت که احسنالقصص قرآن است.
چه در زمان پخش اولیه و چه در بازپخشها، با بازخورد و واکنشی از سوی بینندگان روبهرو بودهاید؟
همه تعریف و تمجید میکنند. همین دیشب تلفنی داشتم که از پخش این سریال تشکر میکردند. مردم از دیدن این سریال خسته نمیشوند. خود من هم اصلاً از تماشای سریال احساس خستگی نمیکنم.
اطلاع دارید سریال یوسف پیامبر این شبها از آیفیلم عربی پخش میشود؟
بله، بعضی از قسمتها را هم دیدهام.
سریال را با دوبله عربی هم دیدهاید؟ نظرتان درباره دوبلهها چیست؟
خودم چند مرتبه به آیفیلم عربی رفتهام و با نحوه دوبلهها آشنا هستم. به نظرم دوبلورها تبحر خاصی دارند و کارشان را خیلی خوب بلد هستند.
فیلم و سریال دیگری از خودتان را با دوبله از آیفیلم عربی یا انگلیسی دیدهاید؟
بله، سریالهای روزی روزگاری و پدرسالار را دیدهام.
این روزها مشغول چه کاری هستید؟
سریال «جشن سربرون» را با آقای مجتبی راعی کار میکنیم که اثر بسیار خوبی است که به جریان مشروطه در زمان قاجار مربوط میشود. 5- 4ماه از تصویربرداری سریال گذشته و فکر میکنم 6 تا 7ماه دیگر نیز ادامه داشته باشد.
منبع : صبح نو
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه رسانهها
R1437/P/S9,1299/CT12منبع: تسنیم
کلیدواژه: مرحوم فرج الله سلحشور سریال یوسف پیامبر مرحوم سلحشور آی فیلم عربی بازی در نقش حضرت یعقوب پاک نیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۳۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانهای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزههای رضوی
دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی:ائمه(ع) همانند وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) واسطهای میان وحی الهی و کلام خداوند با مردم هستند. این هویت واسطهای پیامبر(ص) و انبیا(ع) در اساس با چیزی که آن را رسانه میدانیم، مشترک است.
رسانه؛ هویت واسطهای دارد همان گونه که ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) واسطه مقدسی میان امر قدسی و انسانها هستند. ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) با توجه به اینکه بخشی از وحی هستند به معنای اعم کلمه، چون وحی در مفهوم کلام اسلامی فقط قرآن نیست. قرآن وحی نازل است و ائمه(ع) و پیامبران الهی وحی ناطق هستند و وحی به معنای اعم، همه این موارد را شامل میشود. وحی در معنای اعم یعنی کلام الهی و سنت پیامبر(ص) و سنت ائمه(ع) نیازمند واسطهای هستند که این واسطه بتواند پیام این وحی به معنای اعم را به مخاطبان امروزی برساند. علاوه بر آن ایجاد رغبت کرده و اقبال ایجاد کند و پذیرشی را بیافریند، این امر یعنی رسانه.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت امروز رسانه میان وحی به معنای عام بین ائمه(ع) و پیامبر(ص) با مردم همان هویت واسطهای را ایفا میکند که در اصل ائمه(ع) میان خدا و مردم این واسطه بودن را ایفا میکردند. این نشان میدهد رسانه در ایجاد تعامل و ارتباط بین مردم در عرصههای مختلف و سنین گوناگون و ذائقههای مختلف و ارتباط با ائمه(ع) وظایف مهمی دارد و شاید کمتر چیزی به اندازه رسانه بتواند در ایجاد این ارتباط مؤثر سهیم باشد.
در بحارالانوار روایتی از پیامبر خدا(ص) در مورد یتیمان آل محمد(ع) آمده که حضرت فرموده است: «از یتیمی که پدرش را از دست داده سختتر، یتیمی کسی است که از امام خود بریده شده و توان دسترسی به او را ندارد و حکم مسائل دینی مورد ابتلایش را نمیداند. بدانید هر کس از شیعیان ما به علوم ما آگاه باشد، این شخصی که به شریعت ما آگاه نیست و دسترسی به ما ندارد، همچون یتیمی است در دامان او. بدانید هر کس او را هدایت و ارشاد کند و شریعت و احکام ما را به او بیاموزد، در جمع بهشتیان برین با ما خواهد بود». در همین راستا بافضیلتترین تکفل یتیم، آن سرپرستیای است که از یتیم اهل بیت(ع) سرپرستی کند. رسانه میتواند به سرپرستی ایتام اهل بیت(ع) کمک کند به این معنا که ایتام اهل بیت(ع) را زیر حمایت خود آورده و آنها را به اهل بیت(ع) برگرداند.
در همین راستا، کنگره جهانی امام رضا(ع) که رخدادی عظیم و جهانی است و مجموعه همایشهایی درباره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را در برمیگیرد، با هدف حرکتی علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه معصوم(ع) به ویژه امام رضا(ع) به جهانیان بیشتر از چهار دهه است که شروع به فعالیت کرده است. البته نخستین کنگره جهانی سال 1363 برگزار و تا سال 1372 سه کنگره دیگر در سطح بسیار بالا و با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع تقلید عظام از سراسر جهان برگزار شد. این کنگره پس از توقفی 30 ساله و با تأکید تولیت محترم آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد و پس از پشت سر گذاشتن چندین پیشنشست در داخل و خارج از کشور، هفته آینده و همزمان با دهه مبارک کرامت پنجمین دوره آن برگزار میشود و امید آن داریم کنگرههای بعدی هم هر دو سال یک بار برگزار شده و به رویکرد تمدنی امام رضا(ع) بیشتر از گذشته پرداخته شود.
برای کنگره جهانی امام رضا(ع) سعی شده مسئلهای کانونی که اکثریت بشر درگیر آن هستند، انتخاب شود. به همین دلیل موضوع کنگره پنجم که برای آن چندین پیشنشست هم برگزار شده، «عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» است؛ چرا که عدالت و تبعیض اساسیترین موضوع جهان معاصر است و جهتگیری این کنگره دستیابی به عدالت جهانی و مبارزه با ظلم جهانی است. ظلمی که برخاسته از تبعیض نژادی یا قومی، یا ظلم اشراف بر فقرا و شکلهای گوناگون ظلم باشد همگی موضوع این کنگره هستند. همزمانی این کنگره و موضوع آن با ظلمستیزی بیامان جبهه مقاومت و مردم فلسطین هم سبب شده مورد اقبال جدی قرار بگیرد.
تلاش میکنیم کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دانشی در گوشهای و در داخل پوشهای ایجاد نکند، بلکه با کمک این کنگره و جشنوارههایی از این دست، معارف رضوی را در زیست روزمره انسانها در خانواده، تعاملات اجتماعی، تعاملات شغلی و... بکشانیم و نشان داده و بیان کنیم به سبک دیگری هم میتوان زندگی کرد. این کنگره با کمک رسانهها، خود رسانهای اثرگذارتر بوده و پیامی عالمگیر خواهد داشت و نشان میدهد افراد به هر آنچه از فطرت برمیخیزد شیفتگی دارند و از آن مهمتر اینکه معارف رضوی پاسخگوی نیازهای فطری بشر است.
امام رضا(ع) در روایتی که در صفحه 180 معانی الاخبار آمده، فرمودهاند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا» یعنی اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میشناختند، بیشک از ما پیروی میکردند. این روایت ثامن الحجج(ع) میتواند سرآغازی برای دوران جدید باشد که بتوانیم با امثال کنگرههای امام رضا(ع) سخن نیکوی حضرت را به گوش جهانیان برسانیم. در تمام برنامهها و کنگرههای مختلف مانند گفتوگوی ادیان، الهیات زیارت، مکتب و هنر رضوی و... تمام تلاش این است که بتوانیم محاسن کلام ائمه(ع) را نشان دهیم تا در آن صورت خود به خود تبعیت از آنان در جای جای زندگی رخ بدهد. محاسن کلام آن حضرت(ع) را باید در جزئیات امور و از سخنانشان بیرون آورد و نشان داد.
این حدیث شریف و کلام ثامن الحجج(ع) را شاقولی برای آزمون و جهتگیری تمام فعالیتهای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و حرکت در راستای رسانهای کردن و بهره بردن از ظرفیت جهانی سیره و فرهنگ رضوی بر اساس فطرت انسانی میدانیم.
مریم احمدی شیروان